Met content strategie bereik je meer dan met content kopiëren

Iedereen creatief, allemaal uniek?

Een toffe clip van Franse bodem met enkel Instagram foto’s. Over ‘gewone’ en beroemde mensen die vervallen in clichés. Helaas pakken veel bedrijven hun online communicatie hetzelfde aan. Jammer van de moeite, zonde van het budget.

Lachwekkend perspectief. Maar is het erg? De mens is een kuddedier, online en offline. Met ruim 300 miljoen fotodelers maakt Instagram dat zichtbaar. Je ziet een leuk prentje, laat je inspireren en deelt iets soortgelijks met je sociale kringetje. Ik doe het ook op mijn persoonlijke Instagram account en ik ga me daar niet druk om maken.

Creatieve ideeën zijn als fruitvliegjes tegenwoordig, ze vermenigvuldigen zich razendsnel.

Jammer dat veel bedrijven hetzelfde handelen. Vaak spreken we ondernemers die iets willen laten maken omdat de concurrent het heeft. Onze diensten komen in beeld, dat is fijn. Jammer is dat we direct op de rem moeten trappen. Als wij content maken, doen we dat om betere redenen.

Op het moment zijn het de bedrijfsfilms. Veel bedrijven willen een film op hun homepage. En die vraag beantwoorden filmmakers graag. Helaas blijft het veel te vaak bij een rondje door het bedrijfspand. Wapperende vlaggen, gevel met entree, dame achter de balie, mensen aan het werk, kopje koffie op tafel.

De contentmaker heeft een opdracht. De opdrachtgever krijgt content. Maar wat levert het op?

Staar vooral niet te lang naar de websites van je concurrenten. Anders maak je het zoveelste fruitvliegje. Concentreer je in plaats daarvan op je doelgroep. Waar zijn zij naar op zoek? Wat vinden ze belangrijk? Hoe kun je hen helpen?

Wees slimmer, ga verder en bereik meer dan je concurrenten.
Geplaatst door

Paul Stekelenburg

Facebook Google+

Tekstschrijver die het internet door-en-door kent. In 2000 begonnen als webredacteur bij de VPRO. Sinds 2006 werkzaam als webtekst- en contentspecialist.